Один із
«П’яти законів бібліотечної науки» індійського мислителя і бібліотекознавця Ш.
Р. Ранганатана говорить: «Бібліотека – це організм, що росте». На нашу думку,
цей закон є абсолютно вірним й актуальним для сучасної бібліотеки.
Бібліотеки
були й залишаються цінним джерелом інформації, і задля збереження за собою цієї
позиції, сучасні бібліотекарі мають всіляко розвиватися і самовдосконалюватися,
адже тільки так вони зможуть відповідати мінливим, як і світ, очікуванням своїх
користувачів. Бібліотекарі повинні прийняти виклик «нового часу» та найбільш
ефективним чином скористатися новими можливостями осучаснити бібліотеки та їхню
роль. Сучасний бібліотекар це спеціаліст, який поєднує в собі традиційні
навички бібліотечного працівника і новітні технічні засоби інформації та
зв’язку; це фахівець зі здатністю до самоосвіти, яка дозволяє йому
застосовувати технології в управлінні використанням знань і їхній організації.
Сьогодні новітня технологія й управління використанням знань – це два аспекти,
що роблять бібліотекаря сучасним.
Бібліотекарі
минулих часів, як і бібліотекарі сучасності, завжди займалися і продовжують
займатися пошуком інформації, її відбором, одержанням, організацією і наданням
користувачам. У наш «час цифрових технологій», коли доступ до знань можна
отримати значно швидше і простіше, ніж раніше, роль і завдання бібліотекарів
суттєво змінюється. Сучасні бібліотеки мають бути центрами знань для
користувачів. Бібліотеки, з-поміж іншого, це навчальні заклади, а отже сучасні
бібліотеки мають зробити управління знаннями, їхню організацію й використання
своєю сильною стороною.
Збільшення
інформації та знань людини, а також їхня доступність у різних форматах
зобов’язують сучасних бібліотекарів застосовувати різні методи, за допомогою
яких їхні бібліотечні ресурси стають доступними й такими, якими можна ділитися,
відповідно до їх завдання і мети. Тож, давайте розбиратися, за допомогою яких
сучасних методів бібліотекар може вдосконалити управління використанням знань і
їхню організацію в рамках бібліотечних послуг.
Онлайн
каталог загального доступу – це електронна форма традиційного бібліотечного
каталогу; онлайн база матеріалів, що знаходяться у бібліотеці. Це ефективна
пошукова система, яку можна використовувати для пошуку книжки чи іншого
бібліотечного матеріалу, відомостей про цей матеріал, його доступність у
конкретній бібліотеці тощо.
Служби
обслуговування користувачів: основна місія управління використанням знань в
рамках бібліотеки це надання послуг користувачам з метою покращення передачі
даних, їхнього використання і формування серед користувачів. Завдання сучасних
бібліотекарів – подбати про те, щоб такі послуги розвивалися відповідно до
потреб користувачів. Загальна інформація про кожного користувача і його
інтереси може бути доступна у внутрішній базі даних бібліотеки. Таким чином,
бібліотекарі зможуть більш ефективно і швидко підбирати необхідні матеріали для
кожного користувача (звісно, такі бази даних формують виключно з дозволу самих
користувачів). Також важливим аспектом у сучасному обслуговуванні користувачів
бібліотек є віртуальні довідки і онлайн форми зворотного зв’язку.
Веб-сайти
і соціальні мережі: це дуже важливий аспект сучасної бібліотечної діяльності;
це платформа, на якій зібрана вся необхідна і корисна інформація та
інформаційні ресурси закладу. Веб-сторінка бібліотеки (і її сторінки у
соціальних мережах) пропонує користувачам багато корисної інформації на різні
теми. За допомогою бібліотечного веб-сайту користувачі можуть завжди бути в
курсі усіх подій, пов’язаних із бібліотекою, а також усіх важливих подій у
світі літератури, культури й суспільства в цілому – де б вони не знаходилися.
Сучасні бібліотекарі повинні приділяти особливу увагу розробці та
інформаційному наповненню своїх інтернет-сторінок.
Чому це
так важливо? В наш час більшість бібліотек у світі, в тому числі і в Україні,
мають власні веб-сайти, сторінки у Facebook, Twitter, Instagram і т. д. Таким
чином, бібліотеки наочно демонструють користувачам, що вони не є пережитком
минулого, вони актуальні та потрібні. На своїх сайтах/сторінках у соціальних
мережах бібліотеки розповідають про заходи, які вони регулярно проводять; про
культурні та суспільні заходи в цілому; про книжки, що вийшли нещодавно чи
мають вийти найближчим часом; анонсують цікаві культурні й соціальні події;
дають рекомендації щодо того, що варто почитати (залежно від смаку й
інтересів), який захід відвідати; а також пропонують увазі користувачів
різноманітну цікаву й корисну інформацію на різні теми.
Веб-портали
допомагають бібліотекарям бути ближчими до своїх користувачів. Особливо
актуально це було і є в умовах карантину, коли завітати до бібліотеки фізично
спочатку було взагалі неможливо, а нині можливість відвідувати бібліотеку є
обмеженою (необхідно дотримуватися усіх рекомендацій МОЗ). У цей непростий час
бібліотеки і їхні співробітники постійно
залишалися разом зі своїми користувачами і безперервно продовжували свою
роботу, хоча і в дещо незвичному – віддаленому – форматі.
Веб-сайти
бібліотек це не тільки інформативно-освітні текстові матеріали – це також і
багато фотографій, які не лише описують, а й візуально зображають
«бібліожиття»; і гумор та розваги, і багато іншого. Саме цей аспект дозволяє
тим користувачам, які і досі вважають, що бібліотекарі це занадто серйозні пані
похилого віку, які завжди сфокусовані на збереженні тиші та дисципліни у своїх
закладах, і не мають уявлення про новітні технології, зрозуміти, що сучасні
бібліотекарі зовсім інші. Вони не уявляють свого життя без комп’ютера й
інтернету, активно ведуть блоги та сторінки бібліотек у соціальних мережах, а ще
вміють розважатися. Сучасні бібліотекарі «в темі».
Звісно,
без складнощів процес переходу до сучасних технологій у бібліотечній сфері не
минувся. Бібліотекарям потрібно було швидко вчитися новому, опановувати новітні
технології, підлаштовуватися під новий час із усіма його можливостями і
викликами. До того ж, інтернет це не лише універсальний помічник для всіх нас,
це також певною мірою серйозний опонент бібліотеки, адже деякі люди вважають,
що інтернет може замістити чи навіть витіснити бібліотеку. Та це не так.
Сучасні бібліотекарі щодня працюють над тим, щоб довести, що інтернет це не
замінник бібліотеки, а тільки пошуковий інструмент, що використовується на
додаток до традиційних джерел бібліотеки, та це вже окрема тема, яку можна
розвити ще на декілька сторінок.
Підсумовуючи
усе вищесказане, можемо зробити висновок, що сучасний бібліотекар це не та
людина, яка сидить за своїм робочим столом і постійно викрикує: «Зберігайте
тишу», бібліотекар – це привітний працівник, який каже своїм користувачам: «Я з
радістю відповім на Ваші запитання». А сучасна бібліотека вже вийшла за рамки
фізичної будівлі, це ціла інформаційна платформа, доступна у всесвітній мережі.
Немає коментарів:
Дописати коментар