Від того, як саме батьки читають своїм малим діткам, може
суттєво залежати те, наскільки діти у майбутньому любитимуть книжки та
наскільки охоче вони вчитимуться читати самостійно. У цьому дописі пропонуємо
вашій увазі деякі прості дії, які можуть стати вам та вашій малечі у пригоді.
Читайте книжки, що містять багато ілюстрацій
Найменш корисними книжками для дітей віком до п’яти років
є ті, в яких дуже мало ілюстрацій. У порівнянні з ілюстрованими книжками, вони
дають не так багато тем для обговорення, яке є критично важливим для розвитку
дитини. Що більше картинок у дитячій книжці, то цікавішою вона є для вашого
малюка. Дитина охоче буде обговорювати з вами те, що вона бачить на ілюстрації
до тексту, який ви їй читаєте, і краще розумітиме, про що йдеться у цьому
тексті.
Ставте запитання на основі ілюстрацій
Діти віком від 16-ти до 24-х місяців щоденно поповнюють
свій словниковий запас більше, ніж у будь-якому іншому віці. Найперші та
найпростіші слова для вивчення за допомогою книжкових ілюстрацій це іменники,
як то «собака», «дерево» і т. п. Якщо на картинці у книжці ви бачите собаку,
поставте своїй дитині такі запитання: «Ти бачиш собачку?», «Якого кольору ця
собачка?», «Що собачка робить?» і т. д. Ці базові знання іменників допомагають
дітям швидше додавати до свого словника інші частини мови. Незабаром просто
«собака» стане «чорною собакою», а потім це вже буде речення на кшталт: «Чорна
собака біжить». Малі діти дуже кмітливі і, якщо правильно займатися їхнім
розвитком, вони хапатимуть нові знання дуже швидко. І ілюстровані книжки в цій
справі стануть для вас незамінними помічниками.
Обіймайте своє маля під час читання
Обійми допоможуть вашій дитині асоціювати читання з
відчуттям близькості та комфорту. У майбутньому це допоможе вашій дитині
почуватися більш упевнено під час читання вголос перед усім класом у школі,
адже дуже часто діти цього соромляться.
Читаючи, діліться з дитиною простими й очевидними речами
Звертайте увагу дитини на те, що ви, як людина доросла,
сприймаєте як належне. Скажіть дитині ім’я автора книжки; розкажіть якісь факти
про життя та діяльність автора; покажіть дитині, як правильно тримати книжку;
продемонструйте, як потрібно читати речення зліва направо; і покажіть, як
гортати сторінки. Ці елементарні читацькі знання допоможуть дитині почати
читати самостійно, коли вона буде до цього готова.
Проводьте паралелі між книжковими сюжетами й реальним життям
Якщо ви, наприклад, читаєте своїй дитині історію про те,
як дівчинка прийшла до крамниці за покупками, залучіть дитину до розмови про
те, як ви разом із нею ходили до крамниці, детально пригадайте, як це було.
Задайте дитині запитання, що вимагають розгорнутої відповіді (хто, що, де й
чому) – це допомагає дітям віком від трьох років вчитися будувати діалог та
оповідати історії. Співвідношення книжкового сюжету з реальною ситуацією, котра
відбулася з вашою дитиною, допоможе їй краще запам’ятати історію з книжки та
нові слова, які вона почула.
Використовуйте читання для ініціювання бесіди
Насправді, не має значення, чи прочитаєте ви своїй дитині
всю книжку до кінця, чи ні; що дійсно важливо, це те, як проходить ваше
спілкування з дитиною під час читання. Якщо батько/мати охоче відповідає на
запитання дитини (навіть якщо здається, що ці запитання ніколи не закінчаться)
та використовує у спілкуванні з дитиною стиль «питання-відповідь», це сприяє
розвиткові когнітивних навичок малюка, а також соціальному розвиткові, який є
просто необхідним для пристосування до життя у реальному світі. Задавайте
запитання на основі ілюстрацій і таким чином розпочніть бесіду.
Не бійтеся імітувати голоси або видавати смішні звуки під час читання
«Хлясь!», «Бабах!», «Му-у-у-у!» – промовляння таких
звуконаслідувальних слів може викликати у дорослих певний дискомфорт та сором,
проте вашій дитині необхідно їх чути (і малечі неодмінно буде дуже цікаво
побачити вас смішним)! Різноманіття звуків та голосів може сприяти ранньому
розвитку грамотності дитини, адже в майбутньому це допоможе дитині краще
розпізнавати фонеми або звукові блоки, які формують довші слова. Розпізнавання
та прослуховування цих звукових блоків допоможе дитині у правильній вимові
повних слів.
Придбайте інтерактивні книжки для дитини віком до 2-х років
Книжки з об’ємними картинками, книжки-панорами та
текстуровані книжки є дуже корисними для інтерактивного читання або для дітей,
яким складно довго концентрувати на чомусь увагу, адже такі книжки допомагають
викликати інтерес у дитини та підтримувати його протягом якогось часу.
Спробуйте прочитати своєму малюку хоча б одну інтерактивну або текстуровану
книжку, перш ніж починати читати їй звичайну ілюстровану книжку.
Просіть дитину дати свої прогнози щодо розвитку подій у книжці
«А як ти вважаєш, що буде з мишеням, після того як воно
вчинить розгардіяш?», «Куди на твою думку Аліса потрапить далі?». Прохаючи
дитину передбачити, що відбудеться далі у книжці, або пригадати, що трапилося в
історії раніше, ви полегшуєте дитині процес навчання читати самостійно. В
майбутньому, коли дитина почне сама читати більш об’ємні книжки, їй буде
простіше пригадувати, на чому вона зупинилася минулого разу. Ці основні навички роблять читання більш
захоплюючим (хто ж із дітей не любить вигадувати, чим закінчиться історія?) та
допоможе вашій дитині стати кращим оповідачем у подальшому.
Використовуйте ілюстрації для вивчення з дитиною кольорів, форм та основ
рахування
Вміння рахувати таке ж важливе, як і вміння читати.
Насправді, по пам’яті рахувати від одного до десяти це одна справа для дитини,
і зовсім інша справа вміти розпізнавати й розуміти форми, кольори та числа у
реальному світі. Розмови під час читання книжок, такі як «Скільки яблук у
кошику?», допомагають дитині розуміти числа, і це неодмінно матиме велику
користь для дитини у школі.
Підлаштовуйтеся під свою дитину
Якщо ви будете змушувати свою дитину сидіти спокійно та
читати, вона почне сприймати читання, як покарання. Це дуже погано. Краще
відпустіть ситуацію та підлаштуйтеся під рівень концентрації уваги своєї
дитини. Коли малюку набридає читання, нехай трохи побігає по кімнаті, але за
кілька хвилин запропонуйте йому повернутися до книжки. Не кидайте книжку, коли
дитині стає нудно і вона тікає. Дозвольте їй відволіктися, але самі продовжуйте
читати, ніби то самі собі, при цьому коментуйте історію. Найчастіше в таких
випадках дітям стає цікаво і вони самі повертаються до читання.