Сторінки

середа, 27 листопада 2019 р.

Перша українська феміністка: вшановуємо пам'ять письменниці Ольги Кобилянської

27-го листопада 1863 року у містечку Гура-Ґумора на півдні Буковини у родині дрібного урядовця народилася Ольга Кобилянська – відома українська письменниця, учасниця феміністичного руху на Буковині.

Протягом 1873-1877 рр. Ольга Кобилянська навчалася у початковій чотирикласній німецькій школі, де заняття проводилися винятково німецькою мовою. Але Ольга з дитинства самотужки також вивчала українську та польську мови. У школі на О. Кобилянську суттєвий вплив мала її вчителька — пані Міллер, яка з ранніх років прищепила їй любов до книг. Після початкової школи Ольга перейшла до дівочої школи, в якій навчалася тільки до п'ятого курсу, тому що для оплати подальшого навчання в її батьків бракувало коштів. Однак жага Ольги до знань була дуже великою, тож вона перейшла на самостійне навчання і зрештою стала однією з найосвіченіших жінок свого часу.
1891 року майбутня письменниця переїхала на постійне проживання до Чернівців, там вона брала активну участь у жіночому русі. 1894 року виступила однією з ініціаторок заснування «Товариства руських жінок на Буковині». Мету цього руху Ольга Кобилянська описала у брошурі «Дещо про ідею жіночого руху». Письменниця порушила питання про складне становище жінки «середньої верстви», активно виступила за рівноправність жінки й чоловіка, за її право на гідне людини життя. Роздуми саме на ці теми наводяться в ранніх творах письменниці. У деяких з них («Гортенза», «Вона вийшла заміж» та ін.) Кобилянська робить наголос на пошуках особистого щастя своїх героїнь. В «Людині» та в «Царівні» особисте щастя героїнь вже пов’язується з соціальними проблемами, активною позицією людини у житті, з необхідністю протистояти обставинам, які обмежують розвиток її духовних сил.
Порушивши морально-етичні проблеми життя інтелігенції у таких новелах, як «Аристократка», «Impromptu phantasie», Кобилянська продовжила розробляти їх і в наступних своїх творах. Так, з'явилося три цілісних образи жінок-інтелігенток в оповіданні «Valse melancolique». Пізніше письменниця повернулася до цієї теми у повістях «Ніоба», «Через кладку», «За ситуаціями». Насправді, тема інтелігенції проходить через усю творчість Кобилянської – від її ранніх оповідань та повістей до “Апостола черні” (1926 р.).
Другою провідною лінією творчості Кобилянської є зображення життя села, його соціально-психологічних і морально-етичних проблем. Її «Щоденники» свідчать про те, що у другій половині 80-х рр. вона вже замислюється над долею народу, пов’язуючи проникнення в його життя з опануванням соціалістичних ідей. В новелі «Жебрачка» письменниця вперше показує людину з народу, яка опинилася без засобів до існування, живе з милостині. У середині 90-х рр. письменниця поглиблює знання життя селянства, чому сприяють її тісні контакти з мешканцями буковинських сіл, що згодом увійде в її творчість страшною трагедією-братовбивством («Земля»).
Одним з найпоетичніших творів вважається лірично-романтична повість «В неділю рано зілля копала», написана за мотивами відомої народної пісні-балади «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці». Протягом 1915-1923 рр. Кобилянська пише низку новел на антивоєнні теми, серед яких можна виділити такі твори як «Лісова мати», «Юда», «Назустріч долі», «Сниться» ін. Важливим явищем в історії української прози став роман «Апостол черні», в якому на широкому суспільно-історичному тлі О. Кобилянська порушила проблему інтелігенції та народу, із симпатією змалювавши образи представників духівництва.
У 1926-1929 pp. у Харкові вийшло дев'ятитомне зібрання творів письменниці. 1941 року румунська воєнна жандармерія встановила нагляд за О. Кобилянською, готуючи судову розправу над нею.

Ольга Кобилянська померла 21-го березня 1942 р. Окупаційна влада заборонила публікувати некролог українською мовою та виголошувати промови над могилою письменниці.

Найкращі твори Ольги Кобилянської вийшли у перекладах багатьма мовами, зокрема слов'янськими. За творами письменниці знято фільми: «Земля», «Вовчиха», «Меланхолійний вальс», «Царівна» та ін.

Немає коментарів:

Дописати коментар